Реклама в медичній сфері: особливості законодавства і практики

Реклама в медичній сфері: особливості законодавства і практики

Отримавши ліцензію МОЗ України, медустанові потрібно інформувати населення про свої послуги та можливості.  Пропоную сьогодні розглянути особливості реклами в медичній сфері, адже тут є свої правила та відповідальність за їх недотримання.

Реклама сприяє розповсюдженню інформації про клініку і таким чином привертає увагу населення. У статті 1 ЗУ «Про рекламу» дається визначення реклами як інформації про особу або товар, яка має будь-яку форму та розповсюджується будь-яким способом, яка призначена для формування обізнаності та інтересу споживачів.

Особливості рекламування медичних послуг та лікарських засобів

Медичний напрямок реклами регулює стаття 21 вказаного Закону. Тут зазначені правила для медобладнання, лікзасобів, методів меддіяльності. Зміст цієї статті показує жорсткі рамки, які встановлені законодавцем в рекламних діях медичного напрямку. При замовленні реклами для медцентру потрібно пам’ятати про такі моменти:

  • При формуванні рекламного оголошення обов’язково потрібно зазначити реквізити ліцензії МОЗ України;
  • Зміст повинен доповнюватись застереженням «Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я», при цьому зазначений підпис має займати більше 15 % тривалості чи площі всієї реклами;
  • Не можна гарантувати, що лікувальний результат буде легко та швидко досягнутий;
  • У рекламних оголошеннях, бордах або інших об’єктах, що інформують про медвироби, лікзасоби, методи профілактики, діагностики, лікування та реабілітації, заборонено брати участь лікарям і медпрацівникам, а також особам, які імітують зовнішній вигляд лікаря. Правове регулювання цього питання є цікавим, тому що в законодавстві України немає визначення терміна «методи профілактики, діагностики...»;
  • Не можна рекламувати лікзасоби, які застосовуються лише за рецептом лікаря;
  • Заборонена інформація про допінгові речовини, що можуть застосовуватись у спорті;
  • Забороняється рекламувати лікарські методи та засоби, що знаходяться в процесі розгляду в установленому порядку, але поки що не допущені до застосування, та ін.

Випадок із практики

Для прикладу, звернемось до цікавої судової справи. Стисло її можна описати так: в рекламі медустанови містився перелік послуг і була зображена особа, що схожа на лікаря. Медичний центр рекламував свої послуги: консультації фахівців, лабораторні аналізи, лікувальні процедури. Рекламний об’єкт у верхній частині містив людину в медичній масці і латексних рукавичках, яка держала пробірку в руках. Держспоживслужба наклала на медцентр штраф відповідно до складеного протоколу про порушення законодавства. Цю дію було оскаржено медзакладом. Рішення суду спиралось на позицію, що зважаючи на методи профілактики, діагностики та інші, ці поняття відповідають зображеним в рекламі знаряддям та засобам для постановки діагнозу, попередження хвороб тощо. Медцентр доводив ідею, що розповсюджена інформація не є рекламою медпослуг, а це реклама медичного закладу взагалі. В результаті суд першої інстанції скасував накладення штрафу. 

Але пізніше відбувся апеляційний суд, який повністю скасував рішення першої інстанції. Причиною цього стала лабораторна діагностика у зв’язку з зображенням особи, яка в свідомості споживачів асоціювалась з лікарем-лаборантом.

На нашу думку, з цього можна зробити висновок, що в даній рекламі не треба було розміщувати перелік послуг. В такому випадку навіть при наявності зображення лікарів медустанова могла б довести, що метою реклами є саме юридична особа, і виграти судову справу.

Відповідальність за порушення рекламного законодавства

Щодо відповідальності за порушення рекламного законодавства, яку регулює стаття 27 ЗУ «Про рекламу»:

  • Якщо медустанова не дотримується вимог, які стосуються змісту реклами та умов її розповсюдження, то рекламодавець несе відповідальність, що дорівнює п’ятикратному розміру реалізованої реклами;
  • Вартість розраховують, спираючись на договірну вартість без врахування значення внесених податків та зборів;
  • За відсутності можливості прорахунку суми розповсюдженої реклами з порушеннями, на розповсюджувача та замовника накладається штраф. Він складає до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 

 

У своїй практиці медичні юристи неодноразово стикаються з порушеннями рекламного законодавства. Просування медпослуг важливе для майбутнього розвитку закладу. Але слід уважно вивчати законодавчі вимоги, перш ніж реалізувати рекламну кампанію.

Врахувати всі нюанси, використовуючи свій багаторічний досвід, можуть юристи Law&Med. Звертайтесь за консультаціями та замовляйте юридичний супровід діяльності медустанови. Витрачайте свій час на розвиток медичного закладу, а вирішення поточних завдань довірте професіоналам. 

Виникли питання, зверніться письмово за консультацією

або зв’яжіться з нами через розділ контакти

Консультація Детальніше